Al blijft ons één nauwe straat, waardoor we mogen gaan, boven die straat staat toch de héle hemel. (Etty Hillesum)

Reinder Vrielink

 

Mijn naam is Reinder Vrielink, ik ben onderwijsman in hart en nieren.

Ik ben in 1951 in Deventer geboren. Ik ben getrouwd, ik heb 3 kinderen en ik ben trotse grootvader (opa) van 7 kleinkinderen.

Nadat ik in 1973 mijn HBO-b biochemie in Delft had afgerond ben ik volledig gaan werken. Eerst 5 jaar als biochemisch laboratorium assistent in een tweetal ziekenhuizen, waar ik ook les gaf aan verpleegsters in opleiding. Daarna ben ik les gaan geven op een Mavo. Het geven van les in de vakken biologie, natuurkunde en scheikunde, vond ik inspirerend. Ik gaf meestal 2 van de genoemde vakken in klas 3 en 4 van de mavo, zodat je ook verbanden kon leggen. Ook de leerlingen op laten gaan voor het examen vond ik leuk.

Na tien jaar lesgeven ben ik schoolleider (VO, 18 jaar) geworden. Vervolgens ben ik manager onderwijs en programma manager ICT en onderwijs op de Politieacademie in Apeldoorn geworden (9 jaar). In augustus 2015 ben ik, na 42 jaar voor de Rijksoverheid te hebben gewerkt, vnl. in het onderwijs, met pensioen gegaan.

In 1983 ben ik begonnen met het samenstellen en uitgeven van praktikumhandleidingen voor biologie en scheikunde. In 2003 heb ik samen met mijn vrouw het onderbouwspel ontwikkeld en uitgegeven. Zie:  uitgaven.

In 2005 haalde ik mijn Master of Science (MSc) diploma in e-learning, multimedia and consultancy aan de Sheffield Hallam University (UK). Reinder MSc

Vanaf 2004 heb ik diverse coach opleidingen gedaan en in 2010 heb ik een trainersopleiding in Geweldloze Communicatie afgerond.

Dit is wat cursisten over mij zeiden: ‘Ik heb genoten van jouw bevlogenheid en passie’. ‘Ik heb genoten van je mooie presentatie; die mij heel erg inspireerde. Leren is leuk’! ‘Ik heb van je levenslust en je humor genoten, maar vooral van je bevlogenheid om iets voor de ander te betekenen’ ‘Ik heb genoten van je nuchterheid, wijsheid en humor. Een leraar die blijft leren en zichzelf blijft ontwikkelen, wat wil je nog meer’.

In 2004 is er een portret van mij verschenen in een boekje. ‘Leerzaam. Samen leren in Dalton en VMBO. Negen portretten’, geschreven door Jacqueline Lucas. Uitgeverij Garant (2004), ISBN 90-441-1723-8.

In 2006 hebben studenten van mij van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, afdeling communicatie en multimedia design, een filmpje gemaakte welke op You Tube  staat.

 

Mijn Opleidingen

  • 2010 trainersopleiding Geweldloze Communicatie Ai-opener (Rotterdam/Biezenmortel)
  • 2005 MSc in e-learning, multimedia en consultancy Sheffield Hallam University (UK)
  • 2004 Leerling- en gezelcoach (Houten)
  • 1983 3de gr biologie/2de gr Medische en Biologische technieken (Sol Utrecht/NGLOB Amsterdam)
  • 1981 MO-A Natuur en Scheikunde (Rijks Universiteit Utrecht)
  • 1973 HBO-b biochemie (Delft)
  • 1969 ULO-b (Ceintuurbaan, Deventer)

Mijn Vrijwilligerswerk

  • 2015 – heden educatiemedewerker Etty Hillesum Centrum Deventer
  • 2015 – heden docent basaal Nederlands AZC Schalkhaar
  • 1995 – 1997 hockey coach meisjes A1 Hoogeveen
  • 1989 – 1994 secretaris BVO Go Ahead Eagles  (promotie eredivisie)
  • 1980 – 1988 vice voorzitter Raambuurtvereniging  Deventer (bodemverontreiniging-gasfabriek)

Mijn Publicaties 

Vrielink, R. (2017) Implementation of Blackboard 9.1 (learn) on the Police Academy   Lambert Academic Publishing ISBN 978-620-2-02359-7

Abstract
This research covers appreciation of the use of Blackboard among students and teachers on the Police Academy of the Netherlands from 2011 up to and including 2015 with the focus on the educational implementation of Blackboard 9.1(learn). The Technology Acceptance Model (TAM) was used as a research method. The results of this research show due to the educational implementation of Blackboard 9.1, appreciation in the use of Blackboard by teachers has increased. Appreciation among students has decreased, possibly due to faltering technology.

Highlights
• Due to the educational implementation of Blackboard 9.1(learn), appreciation in the use of Blackboard by teachers has increased.
• Appreciation among students has decreased, possibly due to faltering technology.
• Usefulness is the strongest predictor of the intention to start using Blackboard, and enjoyment has a great impact on this as well. Enjoyment and Ease of use positively effects behavioural intention through usefulness.
• In this study, no gender differences are observed in appreciation of the use of Blackboard.
• The implementation of Blackboard learn on the Police academy of the Netherlands seems to be school independent (initial, basis education BPO versus post initial further education VPO).
• Young students (< 25 years) appreciate Blackboard better than older students.

Vrielink, R. (2015). Appreciation of the use of Blackboard at the Police Academy of the Netherlands using the Technology Acceptance Model. The Journal of Technology Enhanced Learning, Innovation and Change.

Vrielink, R. (2006). Predicting the use of Blackboard and predicting the use of a Personal Digital Analyser with the Technology Acceptance Model. A comparative and a cross-validation research among Dutch pupils aged 12-18. 24 September 2006. Current Developments in Technology-Assisted Education. Seville m-ICTE 2006. Vol. 1 p. 591-595

Vrielink, R. (2006). Implementing Open and Flexible Learning Environment: Dalton College and e-learning. elearningeuropa.info. 27 maart 2006. elearningeuropa.info 27 March 2006

Broeren, C.W.J., Vrielink, R. (2003) Onderbouwspel. Revédi. Deventer. ISBN: 90-70941-08-2

Vrielink, R. (1991) Beknopte natuur- en scheikunde voor het M.A.V.O. Revédi. Deventer. ISBN: 90-70941-06-6

Vrielink, R.(1987) Lerarenhandleiding bij de praktikumhandleidingen. Revédi. Deventer.  ISBN: 90-70941-04-X

Vrielink, R. (1986) praktikum deel 2:Milieukunde. Revédi. Deventer.  ISBN: 90-70941-02-3

Vrielink, R. (1985) prakticum deel 1:Keukenchemie. Revédi. Deventer. ISBN: 90-70941-03-1

Vrielink, R. (1984) PRAKTIKUMHANDLEIDING voor scheikunde en biologie. Revédi. Deventer. ISBN: 90-70941-01-5

Goekoop, J.G., Spies, F., Wisse D.M., Vrielink R., de Vries E., and G. M. J. van Kempen (1978) pH-dependent behaviour of erythrocyte membrane elevations II Occurrence in moderate acidemic and alkalemic conditions Cell Biology International Reports Volume 2, Issue 4, July 1978, Pages 397-402 doi:10.1016/0309-1651(78)90026-7

Goedkoop, J.G., Spies, F., Bierman-van Steef, C., Vrielink, R. and van Kempen, G.M.J. (1978). pH-dependent behavior of erythrocyte membra¬ne elevations. Volume 2, Issue 2, March 1978, Pages 139-145 doi:10.1016/0309-1651(78)90034-6

Pennings, E.M.J., Vrielink, R. and van Kempen, G.M.J. (1978). Kinetics and Mechanism of the rat brain phenol sulfotransferase reacti¬on. Biochemical Journal. 173, pp. 299-307

Pennings, E.M.J., Vrielink, R. and van Kempen, G.M.J. (1976). Anomalous effect of probenecid on rat brain phenolsulfotransferase. Biochemical Pharmacology. Vol. 25, pp. 1678-1690. doi:10.1016/0006-2952(76)90486-X

Pennings, E.M.J., Vrielink, R., Wolters, W.L. and van Kempen,G.¬M.J. (1976). Inhibition of brain phenol sulfotransferase in vitro by noradrenaline and dopamine metabolites. Journal of Neurochemistry. Vol. 27, pp. 915-92