Samen met mijn vrouw heb ik ruim 4 weken door Noordoost USA getoerd, beginnend en eindigend in New York. We hebben 3500 km gereden. Ik ben nu net hersteld van de jetlag en een nacht niet slapen. Daar heb ik nu ik ouder word steeds meer last van. 8 uur ’s ochtend is 2 uur midden in de nacht. Toch heb ik het er graag voor over. Ik heb mijn zoon, schoondochter en twee kleinkinderen na 4.5 maanden weer gezien. Ik heb mijn kleinzoon in Greenpoint van zijn YMCA-zomerkamp opgehaald. Ik moest wel bewijzen dat ik zijn opa was door mijn paspoort toelaten zien. New York en New England vind ik geweldig. New York bruist 24 uur per dag. Het geeft energie. Het is tweetalig, Engels en Spaans. De eerste drie dagen in New York zaten we in een hotel om te wennen aan de tijdzone en om beetje uit te rusten. Daarna zit je al snel in het ritme van de tijdszone van de USA. We zijn naar de MoMa (museum voor moderne kunst) en naar The Metropolitan Museum of Art geweest. Ook hebben we Governors Island bezocht en een boortochtje gemaakt met de Fire Boat
Wat opvalt buiten het dure deel van Manhattan is het slechte onderhoud van de wegen en van de Metro Stations. Als het regent lekt het overal. Men gaat pas over tot reparatie als het niet anders meer kan. Onderhoud kennen ze blijkbaar niet. Wat ook opvalt is de toenemende globalisering, met merknamen zoals Ikea, Trivago, Volkswagen, Volvo, enz. Daarnaast viel ons o.a. in Bennington op dat het particulier onderwijs een belangrijkere plek in neemt dan bij ons in Nederland. Dat heeft voor- en nadelen. Het thuis onderwijs neemt mede daardoor toe.

Wij wisselen vaak oude, bekende plekken af met nieuwe. Het leuke is, als je ergens vaker komt, dat je de weg kent, dat het vertrouwd is. Het leuke van iets nieuws is dat je je steeds weer verwonderd. Wij kamperen in State Parks. Dan heb je een mooie ruime plek met picknick tafel en vuurplaats. In Bennington (Vermont) hebben we een mooie plek aan het meer in Woodford State Park. We zijn er voor de zevende keer! Het is net of ik in mijn eigen poster zit. Het zonlicht schijnt door de bomen. Op mijn kamer in Utrecht had ik een poster hangen van een bos met doorschijnend zonlicht. Ik zit dan ‘ s avonds lekker een biertje te drinken bij het vuur. Genieten van de vrijheid, de natuur (het ruisen van de wind door de bomen). ‘ s Ochtend wordt je wakker door het geluid van de vogels (er was een vogelgeluid wat leek op het afgaan van een brandalarm!). Wat ik minder aan het kamperen vind dat zijn de muggen. Ze moeten mij altijd hebben! Daarom wisselen wij af met af en toe een hotel. Het eerste wat ik dan doe is de tv aan. Stom hè! Ik verbaas me mijzelf. Het nieuws (lokaal, FOX of CNN) is niet meer om aan te zien. Het gaat bijna alleen maar over Trump. Alles wordt door meerdere deskundigen de hele dag herkauwt. Bijvoorbeeld: Trump reageert op nieuwe werkloosheidcijfers, 4.5 procent de laagste ooit. Zegt Trump “En ik ben pas 6 maanden bezig!” Echt zielig!

Na Bennington zijn we naar de White Mountains gegaan en daarna voor het eerst naar Bear Brook State Park (New Hampshire). Zo hebben we de Amerikaanse Stonehenge gezien in Salem, vergelijkbaar met de hunebedden. Het derde weekend zijn we naar Block Island geweest waar ook mijn zoon en familie plus vrienden waren. ’s Avonds maakten we een mooi kampvuur op het strand. Vervolgens hebben we voor de 2de keer in Cobs Crook Bay State Park gekampeerd. Ook zijn we naar Lubec geweest op uiterste puntje van de USA aan de Oostkust. Lubec maakt ’s ochtends een armetierige en verlaten indruk. We hebben lekker gedineerd in Ierse pub, Cohill’s Inn, waar we nog maar net een plekje hadden, dat hadden we ’s ochtends niet verwacht! Vanuit Lubec hebben we nog een kort interessant uitstapje gemaakt naar Campobello Island (Canada) waar president Roosevelt tot een jaar of 22 heeft gewoond.
Daarna een nachtje in en hotel Bar Harbor om vervolgens door te rijden naar Ogunquit (eerste keer) waar we 3 nachten in een mooi hotel zaten. Er was een prachtige trail langs de Atlantische Oceaan. Opvallend was dat het een druk vakantieoord is met alleen blanke Amerikanen. In Kennebunckport hebben we meegedaan aan een Whale Watch. Een leuke tocht en ik heb 2x een walvis vin gezien.

Terug naar New York. Je komt dan aan rijden over steeds slechter worden wegen en over de Triboro Bridge, met de Skyline van Manhattan. Echt kikken, ook het rijden in Manhattan met al die gele taxi’ s om je heen. In Brooklyn (New York) hebben we bij onze zoon 4 nachten gelogeerd. De vierde was een bonus omdat onze vlucht gecanceld was. Aanvankelijk schrik je en baal je. Dan besluit je het als een bonus te zien en hebben we er een extra leuke dag van gemaakt in New York. Op onze bonus dag zijn we naar het Financial District gegaan, daar waren we al een aantal jaren niet geweest. We liepen door Battery Park, ontworpen door Piet Oudolf, het zag er prachtig uit. De toeristen hadden er geen belangstelling voor. Ze stonden in een enorm lange rij voor een boottochtje over de Hudson langs het Vrijheidsbeeld. Ook zijn we bij het monument van de Twin Towers geweest, dat blijft indrukwekkend, en hebben we de Walvis bezocht. Wat een geweldig architectonisch bolwerk, met marmeren tegels op de vloer, zonder kauwgum! Het nieuwe WTC is prachtig. We hebben gelunsd aan de jachthaven.

Het was onze langste vakantie ooit en het is voorbij gevlogen!.